טיילת הירדן – כפר בלום

נהר הירדן מקבל מקורותיו מנחל חרמון (הבניאס), נחל דן ומנחל שניר (החצבאני). שני המקורות הראשונים הם מקורות יציבים בשל מעיינות עם שפיעה ידועה ויציבה בנוסף להפשרת שלגים. הדן חובר בכמה נקודות לחצבאני והם זורמים לכיוון המפגש עם הבניאס.

הבניאס מגיע לאחר כ-9 ק"מ אל אזור עמק החולה, אזור קיבוץ שדה נחמיה ושם חוברים שלושת הנחלים וממשיכים בזרימתם אל גשר הפקק כנחל אחד- הירדן. מגשר הפקק ישנו קטע המכונה "הירדן ההררי" עד לפארק הירדן, שמורת בית ציידא ושם הוא נשפך לכנרת. הירדן יוצא מהכנרת בסכר באזור דגניה א' ודגניה ב' וממשיך לעמק הירדן ודרומה.

אנחנו יוצאים לטיול באזור החיבור של שלושת הנחלים. ישנה טיילת נעימה הפתוחה לקהל הרחב, מוצלת וכל השנה זורמים לצידה מים.

המסלול מתחיל ליד קיבוץ שדה נחמיה. נחנה את הרכב בחנייה חיצונית לשערי הקיבוץ וניגש לכיוון הצומת. נראה את תחילת השביל המכונה גם "שבילי עמי" לזכר בן קיבוץ עמיר שנהרג בתאונת אופניים. אנו עוברים בשביל מתחת לגשר הכביש ומגיעים לשער קטן. למרות שהמסלול עצמו מתאים לעגלות ילדים ועגלות נכים, השער עצמו אינו ידידותי למעבר שאינו רגלי. כך שיש במקרה הצורך להגיע מכיוון כפר בלום שם המעבר אפשרי ונוח יותר לבעלי כסאות נכים.

לאחר שעברנו את מכשול השער המיועד להולכי רגל, אנו על שביל הטיילת. מימיננו במורד המדשאה הגדולה, הירדן זורם ועובר מספר אשדות. מדי פעם יחלפו על פנינו קייקי האזור מלאים בנוער מצווח בשמחה והתרגשות. לאורך השביל המוצל ישנם לוחות אבן עם פסוקים מהתנ"ך בהם מוזכר הירדן. לא ידעתי בכמה מקומות הירדן מוזכר עד שהגעתי לשביל זה…

אנו עוברים פינות צל שניתן לפרוש עליהן מחצלת ולהנות, ישנן פינות רומנטיות. פרגולות עם צמחי יסמין, גפן ואחרים.

משמאלנו קיבוץ עמיר, מימיננו שטח תיירותי של קיבוץ כפר בלום, ביה"ס האזורי ואנו ממשיכים בשביל עד לקצהו. כאן פרשת דרכים- ניתן להכנס לקיבוץ עמיר במידה ואנו מתארחים בו או לפנות ולעבור על גבי הגשר מעל הירדן לכיוון היציאה מכפר בלום שם מומלץ להשאיר רכב שני בחנייה חיצונית. במידה ואנו עם רכב אחד- אפשר בהחלט לערוך את הטיול הלוך ושוב, אין עליות וירידות. המסלול מרוצף ונעים וניתן להבלות כאן שעות מספר.

איך מגיעים?
נוסעים על כביש 90 עד צומת גומא ועולים לכביש 977. פונים לכיוון כפר בלום בכביש 9778. במידה ואנחנו עם רכב נוסף או עם בעלי כסא גלגלים, ניתן להתחיל כאן או להשאיר את הרכב הנוסף ולהמשיך לשדה נחמיה.
עוברים את הכניסה לקיבוץ (משמאלנו שטח ההרחבה) ומגיעים לכניסה לכיוון ביה"ס האזורי "עמק החולה". ניכנס ונחנה בחניה החיצונית. במידה ואנו רוצים להתחיל מכיוון שדה נחמיה- ממשיכים עד לצומת כביש 9779 פונים ימינה, עוברים את הגשר עם המעקה הירוק מעל הירדן ומיד מצד שמאל לנו לפי השילוט לקיבוץ שדה נחמיה נפנה ומיד נחנה בחנייה החיצונית לקיבוץ.